Скасовано у суді протокол за ст. 164 КУпАП

Відносно нашого клієнта посадовими особами ГУ ДПС у Запорізькій області, за наслідками проведення податкової перевірки очолюваного ним товариства, складено протокол про адміністративне правопорушення за ч. 1 ст. 164 КУпАП в наслідок начебто зберігання товариством пального без ліцензії.

Відповідальність за цієї статтею кодексу у вигляді штрафу починається від 17 000 грн.

Так, за обставинами справи 23.11.2018 року було ухвалено закон України № 2628-VIII, яким встановлена необхідність наявності ліцензії на оптову торгівлю паливом. Відповідно до прикінцевих та перехідних положень закону зміни набирають чинності з 1 липня 2019 року.

Отже, внесені в законодавство зміни, в тому числі щодо необхідності мати ліцензію, розпочали діяти лише 01.07.19р. і до цієї дати жодна норма закону не зобов’язувала жодного суб’єкта господарювання попередньо, до набрання законом чинності, вчиняти дії направлені на отримання ліцензії.

Більш того, відповідно до Закону «ліцензії на право оптової торгівлі пальним видаються терміном на п’ять років органом виконавчої влади, уповноваженим Кабінетом Міністрів України».

Такий виконавчий орган був визначений постановою КМУ №545 від 19.06.19р. «Про затвердження Порядку ведення Єдиного державного реєстру суб’єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним і внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України», якою було внесено зміни до пункту 6 переліку органів ліцензування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 5 серпня 2015 р. № 609 та визначено ДФС України органом, який видає ліцензії на оптову торгівлю паливом.

Таким чином, до 01.07.19р. не було ані законодавчих підстав отримувати таку ліцензію, ані органу, який би повинен був її видавати.

В той же час, наш клієнт, ще до набрання чинності змін до законодавства, звернувся до ДФС України із заявою на отримання відповідної ліцензії – а саме листами від 21.06.2019р. та від 25.06.19р..

Незважаючи на це, податковий орган вирішив, що наш клієнт вчинив порушення, та склав і направив до суду протокол.

Нами було подано до суду заперечення, в яких ми, окрім іншого, посилалися на постанови Верховного Суду, в яких викладена правова позиція стосовно притягнення до відповідальності за отримання, зберігання, та реалізацію пального без отримання відповідної ліцензії за період липень – вересень 2019 р. (тобто за період з моменту введення ліцензування, визначення органу ліцензування, до моменту фізичної можливості отримання ліцензії суб’єктом господарської діяльності).

Так, Верховний Суд в постанові № 580/1550/20 від 01.12.2020 р. вказує: «зволікання з боку держави в особі її органів виконавчої влади (КМУ, ДФС) щодо визначення органу ліцензування та відповідно зменшивши суб`єкту господарювання строк для реалізації права на отримання ліцензії до набрання чинності норм Закону №2628 щодо ліцензування, призвело б до необхідності зупинення діяльності суб`єкта господарювання. Зокрема, Підприємство мало 18 днів для подання відповідної заяви, в той час як органу ліцензування Законом надано 20 днів на розгляд заяви про отримання ліцензії.

Зазначені дії органів виконавчої влади є прикладом порушення ними принципу «належного урядування», які призвели до перешкод в господарюванні для добросовісних платників».

Відповідно, оскільки судова практика, зокрема Верховного Суду у постановах від 04.11.2020 у справі № 160/10203/19, від 01.12.2020 у справі № 580/1550/20, від 22.12.2020 у справі № 400/4113/19, від 28.01.2021 у справі № 120/4046/19-а наголошує саме на відсутності вини суб’єктів господарювання при здійсненні господарської діяльності без ліцензії на зберігання палива (в проміжок часу з моменту введення ліцензування, визначення органу ліцензування, до моменту фізичної можливості отримання ліцензії суб’єктом господарської діяльності), через неправомірні дії органів державної влади, то й стверджувати про наявність в діях нашого клієнта складу адміністративного правопорушення не можливо.

Суд погодився з нашими аргументами та на підстав ст. 247 КУпАП закрив провадження в справі про адміністративне правопорушення в наслідок відсутності складу адміністративного правопорушення.

13.08.2021

У Вас є питання або Ви готові домовитися про зустріч?

Ви можете задати питання через форму на сайті або зв'язатися з нами будь-яким зручним для Вас способом