Скасовано пеню з податкового боргу за ПДФО та відкореговано картку платника податків

2014 – 2018 роки були щедрі на прощення кредитів клієнтам банківських установ. Як наслідок такого прощення – у позичальників виникав обов’язок сплачувати податок з доходів фізичних осіб (ПДФО) та військовий збір з додаткового блага у вигляді прощеного кредиту.

А за наслідками не подання декларації та перевірки, податкова нараховувала не тільки податок й штраф, але й пеню.

В той же час, рахує таку пеню податковий орган всупереч вимог Податкового кодексу не з моменту виявлення порушення та узгодження податкового зобов’язання.


От фабула реальної справи:

ГУ ДПС у Запорізькій області було проведено документальну позапланову невиїзну перевірку сплати податку з доходів фізичної особи за ознакою доходу «126» за 2016 рік.

За результатами проведеної перевірки складено акт, яким встановлені начебто порушення вимог податкового кодексу, в результаті чого донараховано військовий збір за 2016 рік, а також податок на доходи фізичних осіб за 2016 рік.

У жовтні 2018р., нашим клієнтом було сплачено вищевказані суми боргу у повному обсязі. 

Однак, незважаючи на це, податковою був нарахований розмір пені за несвоєчасну сплату штрафних санкцій за повідомленнями-рішеннями у сумі 46493,15 грн. 

Коли ми звернулися до податкової із запитом, в якому просили повідомити підстави для нарахування пені, а також надати розрахунок її нарахування, то отримали відповідь з якого вбачалося, що в інтегрованій картці платника податків автоматично нарахована пеня з податку на доходи фізичних осіб за результатами річного декларування в сумі 42916,75грн. з податку на доходи фізичних осіб та 3576,40 грн. з вимог по сплаті військового збору.  

При цьому, податковий орган розрахував пеню з 01.08.2017р., оскільки на його думку платник податку повинен був самостійно подати податкову декларацію про майновий стан та доходи за 2016 рік до 1 травня 2017р., відповідно до 01 серпня 2017р. сплатити податкові зобов’язання. 

В той же час, з таким розрахунком податкової, після консультацій з нами, не погодився вже наш клієнт.

Відповідно до п. 57.3 ст. 57 Податкового кодексу України у разі визначення грошового зобов’язання контролюючим органом за підставами, зазначеними у підпунктах 54.3.1 – 54.3.6 пункту 54.3 статті 54 цього Кодексу, платник податків зобов’язаний сплатити нараховану суму грошового зобов’язання протягом 10 календарних днів, що настають за днем отримання податкового повідомлення-рішення, крім випадків, коли протягом такого строку такий платник податків розпочинає процедуру оскарження рішення контролюючого органу.

У відповідності до підпункту 14.1.175 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України податковий борг – сума узгодженого грошового зобов’язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.

Згідно з п. 129.1 ст. 129 означеного кодексу нарахування пені розпочинається: у порядку п.п. 129.1.1 ст. 129 Податкового кодексу України (при нарахуванні суми грошового зобов`язання, визначеного контролюючим органом за результатами податкової перевірки) – починаючи з першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку сплати платником податків податкового зобов`язання, визначеного цим Кодексом (у тому числі за період адміністративного та/або судового оскарження).

З процитованої норми закону чітко та однозначно випливає, що законодавцем передбачено нарахування пені у порядку п. 129.1.1 ст. 129 Податкового кодексу України за рішеннями контролюючого органу, прийнятими по результатам податкової перевірки.

Згідно з п. 129.4. Податкового кодексу України, на суми грошового зобов’язання, визначеного підпунктами 129.1.1 та 129.1.2 пункту 129.1 цієї статті (включаючи суму штрафних санкцій за їх наявності та без урахування суми пені), та в інших випадках визначення пені відповідно до вимог цього Кодексу, коли її розмір не встановлений, нараховується пеня за кожний календарний день прострочення сплати грошового зобов’язання, включаючи день погашення, з розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючої на кожний такий день.

При цьому, нарахування пені розпочинається виключно після настання події узгодження грошового зобов`язання з податку (збору), у нашому випадку через 10 днів після отримання ППР.

У спірних правовідносинах пеня була нарахована контролюючим органом у зв`язку з проведенням податкової перевірки, виявленням факту заниження платником грошових зобов`язань з податку (збору), винесенням власних рішень про визначення грошових зобов`язань платника, тобто у порядку п.п. 129.1.1 ст. 129 Податкового кодексу України.

Отже, оскільки податкові-повідомлення рішення були отримані нашим клієнтом у вересні 2018р., обов’язок по сплаті настав на наступний робочій день після 10 днів з дня отримання ППР. 

За таких обставин, ми звернулися до суду з позовом, в якому попросили визнати протиправними дії податкової щодо нарахування в інтегрованій картці пені  та зобов’язати податкову службу відкоригувати дані інтегрованої картки фізичної особи шляхом виключення пені розміром 42916,75 грн. по податку на доходи фізичних осіб та пені розміром 3576,40 грн. по військовому збору.

Судом було задоволено наш позов в повному обсязі.

29.05.2020

У Вас є питання або Ви готові домовитися про зустріч?

Ви можете задати питання через форму на сайті або зв'язатися з нами будь-яким зручним для Вас способом