Інспекція з благоустрою. Чи поширюється на неї мораторій і що робити, якщо вас хочуть оштрафувати за вивіску

У Запоріжжі все частіше виникають ситуації, коли в магазин або офіс підприємця заходять співробітники інспекції з благоустрою та вимагають пред’явити документи на розміщення рекламної конструкції, під якою ними розуміється вивіска над магазином.

Що ж робити в даній ситуації, чи застосуємо тут мораторій і чи дійсно вивіска вимагає узгоджень. Давайте розберемося у всьому по порядку.

Чи є візит інспекторів з благоустрою перевіркою.

Хоча самі інспектори вважають, що вони контрольний, а не перевіряючий орган, проте аналіз законодавства показує, що на їхні візити в повній мірі поширюється законодавство України про проведення державних перевірок та мораторій у 2017р.

Так, згідно зі ст. 40 Закону України «Про благоустрій населених пунктів», контроль у сфері благоустрою населених пунктів здійснюється сільськими, селищними, міськими радами та їх
виконавчими органами. Для здійснення контролю за станом благоустрою пунктів, виконанням Правил благоустрою території населеного пункту, в тому числі організації озеленення, охорони зелених насаджень і водойм, створення місць відпочинку громадян, утримання в належному стані закріплених за підприємствами, установами, організаціями територій, сільські, селищні, міські поради можуть утворювати інспекції з благоустрою населених пунктів.

Згідно положення про інспекцію з благоустрою Запорізької міської ради, інспекція утворюється за рішенням Запорізької міської ради та є виконавчим органом міської ради. Посадовим особам Інспекції для виконання покладених на неї обов’язків та функцій надається право проводити рейди і перевірки територій та об’єктів міста про стан їх благоустрою, на предмет дотримання підприємствами, установами і організаціями всіх форм власності, посадовими особами та громадянами законодавства, стандартів, нормативів, норм, порядків і правил у сфері благоустрою населених пунктів, санітарно – природоохоронних, екологічних норм і правил.

А тепер необхідно звернутися до визначення державного нагляду (контролю), що був даний в Законі України «Про основні засади державного нагляду (Контролю) у сфері господарської діяльності».

Так, державний нагляд (контроль) – діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі – органи державного нагляду (Контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, за виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб’єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт і послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

У статті 2 цього закону перераховані органи, на які дія закону не поширюється – і інспекції з благоустрою, як і будь-якого іншого органу місцевого самоврядування, серед немає.

Більш того, в кінці 2016 року прийнято закон України «Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», в яких чітко зазначено, що терміни «державний нагляд (контроль)», «заходи державного нагляду (контролю)» , «органи державного нагляду (контролю)» вживаються у значеннях, наведених у Законі України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

І цим законом до 31 грудня 2017 встановлено мораторій на проведення органами державного нагляду (контролю) планових заходів зі здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

Таким чином, вважаємо, що візит інспектора з благоустрою однозначно є заходом державного контролю та його позапланове здійснення повинно проводитися відповідно до вимог законодавства про позапланові перевірки в 2017 році.


Вивіска чи реклама

Згідно ст. 9 Закону України «Про рекламу», вивіска чи табличка з інформацією про зареєстроване найменування особи, знаки для товарів і послуг, що належать цій особі, вид її діяльності (якщо це не випливає із зареєстрованого найменування особи), час роботи, що розміщена на внутрішній поверхні власного чи наданого у користування особі приміщенні, на зовнішній поверхні будинку чи споруди не вище першого поверху або на поверсі, де знаходиться власне чи надане у користування особі приміщення, біля входу в таке приміщення, не вважається рекламою.

Одночасно, рекламою взагалі, згідно закону, є інформація про особу чи товар, розповсюджена в будь-якій формі і будь-яким способом і призначена сформувати або підтримати обізнаність споживачів реклами та їх інтерес щодо таких особи чи товару .

Тобто, можна прийти до висновку, що вивіска не вважається рекламою за умови, якщо на ній розміщена інформація про зареєстроване найменування особи, або ж про знаки для товарів і послуг, що належать цій особі і про вид його діяльності (якщо це не випливає із зареєстрованого найменування особи). 

При цьому на ній не повинно бути закликів до покупки товарів.

У будь-якому випадку, кожна конкретна вивіска вимагає окремого підходу і оцінки її відповідності законодавству. Перш, ніж приймати остаточні рішення, радимо вам звернутися до адвоката .


Якщо інспектор хоче вас оштрафувати

Відповідальність за розміщення не узгодженою реклами передбачає ст. 152 КУпАП, а саме – порушення державних стандартів, норм і правил у сфері благоустрою населених пунктів, правил благоустрою територій населених пунктів.

Відповідно, якщо порушення дійсно відбулося, то до адміністративної відповідальності має бути залучено саме вчинила його особа. А це може бути або підприємець, який прийняв рішення про розміщення реклами без дозволу, або керівник юрособи, який прийняв аналогічне рішення.

Для притягнення до відповідальності інспектор з благоустрою повинен скласти протокол на винну особу, зібрати дані, передбачені кодексом, і передати на розгляд адміністративної комісії.

У той же час, дуже часто буває ситуація, коли ні підприємця, ні керівника в офісі немає. Або вони просто не мають з собою паспорта.

Вважаємо, що така ситуація унеможливлює притягнення даних осіб до відповідальності, так як без паспортних даних неможливо правильно скласти протокол.

З іншого боку, прав затримувати особу для встановлення його особи з метою складання адміністративного протоколу інспектори з благоустрою права не мають.

Таким чином, вирішувати звичайно ж Вам. Але як показує практика, в разі надання документів для складання протоколу, адміністративна комісія в 99% визнає особу, на яку складено протокол, в порушенні правил благоустрою, особливо не розбираючись в нюнсах закону про рекламу. І щоб відстояти свою позицію вам доведеться звертатися за допомогою адвоката в оскарженні постанови про притягнення до адміністративної відповідальності .

Дата актуалізації статті – 2017р.

20.10.2017

Якщо стаття була Вам корисна, Ви можете поділитися нею:

У Вас є питання або Ви готові домовитися про зустріч?

Ви можете задати питання через форму на сайті або зв'язатися з нами будь-яким зручним для Вас способом